Friday 9 September 2011

Masanya belum hadir lagi... Namun...

Memang la semua orang ada apa yang dinamakan cinta kan? aku, kau, dia, beliau, semua ada.... tapi, adakah cinta reliable pada semua peringkat, tahap dan lain-lain. bila kita cakap pasal cinta nie, aq rasa semua orang ada andaian sendiri, ada cerita sendiri, pengalaman masing-masing, perasaan yang tersendiri. Jadi, bagi aku... aku belum lagi mencapai tahap di mana aku perlu apply cinta sbg keutamaan dalam hidup aku. cinta yang aku maksudkan di sini ialah cinta fitrah aku sebagai seorang manusia sesama berlainan gender. Namun begitu, aku tetap ada kisah cinta aku sendiri, kisahnya, aku rasa agak boring ngan yang lain, tapi, biasalah, cinta selalunya basically bermula ngan masa kecik-kicik lg, apatu? err, MONYET-MONYET CINTA? cinta monyet?? ha, lebih kurang le tu, jadi apa nak diceritakan disini, biasalah manusia belajar, n kita masa budak-budak la katakan, memang waktu tu kita kan tengah nak diskover dunia, jadi macam2 kita cuba, kalau jumpa yang baik, maka baiklah, tapi for those yang jumpa yang kurang baik tu yang agak masalah cket tu, tp bkan tu yang nak aku ceritakan disini, yang aku nak ceritakan disini, ialah, walaupun waktu budak-budak lg kita dah terdedah ngan apa yang dinamakan cinta. ada budak zaman sekarang nie kecik-kecik lg dah pegang handphone, aq tak langsung rasa ini patut diajar or dipupu kpd budak, ye, mmg la teknologi tu penting zaman nie, sapa yang x tau teknologi tu akan agak bermasalah la di era globalisasi nie. tapi kita nak apply menda tu biar la kena ngan caranya, nie, bdk umo 8 tahun dah bg pegang hp. aq agak x setuju la ngan pendedahan yang erlebihan nie...

ok, bermula lah apa yang aq nak citer sbnarya nie... ye, berkaitan cinta, bsically cinta berkaitan ngan perasaan kita, kehendak kita, NAFSU kiat.... pada aq, pada tahap aq, aq masih berlajar di matrikulasi uia, aku masih mencari-cari calon pasangan aq. tapi, apa persoalan yang sering timbul pada diri aq sendiri, adakah aq perlu untuk mencari pasangan cinta aq sedangkan aq xde intention untuk kawen lg. hatta, jika aq dah jumpa sekalipun, adakah perlu aq "pinang" dia untuk jadi kekasihku? (dia terima ke x tu jangan dok tanya la... tu lain citer) sedangkan aq xde niat untuk kawen lagi... jadi, jika aq cuba mendekati dia, n mintak kapel ke sbg contoh, bg aq itu hanya kerana AKU MENURUTKAN NAFSU aku sendiri. yes, pastinya, kalau kita mengikut nafsu kita, firstly compom setan akan jadi makhluk paling gembira dlm alam ciptaan Allah nie, pastu setan mulalah nak membisikkan perkara yang membuat kita lalai... jadi basically, jika ada orang tanya aku adakah wujud CINTA ISLAMIC, pendapat aku, ADA. kenapa? kerana jika kita ada intention yang baik, maka kita manage (ikhtiar) untuk fulfill menda tu ngan ikhlas, Allah yang membantu kita pastinya, lagipun hanya Allah yang tau apa yang berada dihati kita, kita xleh menipu Allah, jika kita nak menipu Allah maka, kita bagaikan menipu diri kita. jadi kalau sampai kita sendiri nak menipu diri kita sendiri, sapa lg yang nak kita percayai?? ha, pkiak la sendiri...

bila kita citer pasal pilihan, of kos, aq rasa suma orang ada taste sendiri kan, walaupun blum masanya aq ada pasangan untuk hidup aku, tapi aq tetap ada pilihan aq sendiri. pilihan untuk kita buat pilihan bkan bermakna kita mencari or memilih sangat, bagi aq, aq nak wanita yang cantik... hahahah, terok ke kalau aq pilih mcm tu?? bg aq ianya x salah, waktu (dalam konteks berkahwin) masih panyang lg untuk aq... 

ini semua hanya pandangan aq... huhuhu


cantik macam heliza pun ok gak... hahahah, kalau dapat isteri mcm heliza nie, peh... terbaik ah,,,

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana harta, kerana keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka hendaklah diutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.” (HR Bukhari dan Muslim)

    ReplyDelete
  3. syukran ya ukhti atas remindation tu... huhu... ^_^

    ReplyDelete